منبع امواج رادیویی کائنات شناسایی شد



منبع امواج رادیویی کائنات

منبع امواج رادیویی کائنات شناسایی شد

ستاره شناسان آمریکایی که آسمان را با یک تلسکوپ رادیویی آرایه‌ای رصد می‌کنند می‌گویند تقریبا منابع تمام امواج رادیویی را که از کهکشان‌های دوردست می‌رسد، شناسایی کرده‌اند

به گزارش مهر، تلسکوپ آرایه بسیار بزرگ (VLA) در نزدیکی سوکورو در نیورمکزیکو به مدت بیش از 50 ساعت به یک گوشه کوچک ثابت شده و توانست حدود 63 درصد از انتشار رادیویی پس زمینه کیهانی که از کهکشان‌ها و سیاهچاله‌های در قلب آنها می‌آید را تشخیص بدهد. باقی مانده 37 درصد این امواج از کهکشان‌هایی می‌آید که به سرعت ستاره تولید می‌کنند.

در حالی که مطالعات پیشین میزان انتشار رادیویی را از کائنات دوردست اندازه گیری کرده بود اما نتوانسته بودند تمامی امواج رادیویی را به اجرام خاص نسبت بدهند.

جیم کوندون، از رصدخانه ملی ستاره شناسی رادیویی گفت: حساسیت و شفافیت VLA در پی به روز رسانی یک دهه‌ای‌اش، امکان شناسایی اجرام خاص مسئول تقریبا تمامی انتشار پس زمینه رادیویی را دارد که از ورای کهکشان راه شیری ما می‌آید.

وی افزود: پیش از اینکه این توانایی را داشته باشیم، نمی‌توانستیم منابع کم نور بسیار زیادی را که انتشار پس زمینه‌ای زیادی تولید می‌کنند شناسایی کنیم. اکنون با VLA که یک میلیون برابر حساس‌تر از تلکسوپ‌های رادیویی است که از دهه 1960 تا کنون به کاوش آسمان پرداخته‌، موفق به انجام چنین کاری شده‌ایم./مهر

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------