تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ 16فروردین





 

54م: انتخاب بلاش به شاهي ايران در سال 52 ميلادي، و دو روز پس از 13 فروردين كه يونانيان اين رقم را به عنوان عدد نحس وارد فرهنگ پاره اي از ملتها از جمله ايرانيان كرده اند، مهستان (سناي ايران) از ميان شاهزادگان اشكاني و خانواده هاي وابسته، بلاش را كه مادرش از مادهای ایران (کرد) بود به شاهي کشور برگزيد و وي نيز برادرش تيرداد را شاه ارمنستان كرد كه اين اقدام، خشم امپراتور وقت روم را برانگيخت، ولي طولي نكشيد كه اين امپراتور درگذشت.

 

مجسمه برنزي بلاش، مجسمه سنگي نرون

 

1292ش: 16 فروردين 1292 خورشيدي زمين لرزه سختي بيش از هزار و دويست تن از ساكنان بوئين زهرا ( قزوين ) را كشت و ويراني فراوان به بار آورد. 49 سال بعد ( شهريور 1341 ) در همين منطقه زلزله ديگري رخ داد كه لرزه هاي آن به تهران هم رسيد و تلفات به مراتب سنگين تري وارد ساخت. از آن پس هم، هرچند سال يک بار زمين لرزه هاي بوئين زهرا تکرار شده و تلفات و زيانهاي مالي داشته است.

 

 

1320ش : امروز ـ 16 فروردين ـ سالروز در گذشت پروين اعتصامي شاعره بنام ايران است كه در 34 سالگي در 1320 در تهران در گذشت . وي 25 اسفند 1285 در تبريز به دنيا آمده بود و پدرش يوسف اعتصام الملك از نويسندگان و مترجمان كشور بود. اشعار پروين كه عمدتا به سبك خراسان بود پيرامون زندگي مردم و احساس خود او از زندگاني بود . قطعه شعر او درباره رنجبران مشهور است.

 

پروين اعتصامي

 

1332ش : دکتر مصدق از توطئه قتل خود و تغيير سياست آمريکا پرده برداشت16 فروردين 1332 دكتر مصدق نخست وزير وقت از راديو اعلام كرد كه نهم اسفند ( 37 روز پيش از آن ) توطئه قتل او طرح شده بود و قرار بود هنگام ملاقات با شاه در كاخ مرمر بر سر او بريزند و او را بكشند.

 

1725م: امروز زادروز جياكوما كازانووا Giacomo Casanova نويسنده ايتاليايي قرن 18 است كه در جهان به مردي زن باره و همه فن حريف شهرت يافته است. وي 5 آوريل 1725 در ونيز تولد يافت و در 1798 در گذشت . مهمترين تاليف او « روزهاي زندگي » خود وي است كه اوضاع اجتماعي قرن 18 اروپا به طرزي ماهرانه و بدون تكلف و پرده پوشي ترسيم كرده است.

 

نوشته هاي كازانووا

 

2004م : پنجم آوريل 2004 اعلام شد كه « موراي گارت » آخرين سردبير « واشنگتن استار » در 79 سالگي از بيماري قلبي درگذشته است.

 

1794م : دكتر گيوتين كه وسيله گردن زدن بدون درد را اختراع كرد

 

دانتون

 

1896م : بازي هاي المپيك 1896 به اين صورت با مسابقه دو صدمتر آغاز شد.پنجم آوريل 1896 مسابقه هاي جهاني ورزشي( المپيک ) پس از 15 قرن كه از توقف آنها مي گذشت در يونان، زادگاه اين مسابقه ها، از سرگرفته شدند و از آن پس هر چهار سال يك بار در يك كشور انجام مي شوند .

 

بازي هاي المپيك 1896 به اين صورت با مسابقه دو صدمتر آغاز شد

 

2348: طبق نظر يك گروه باستانشناسي، كشتي نوح پس از فروكش كردن توفان در كوه آرارات به زمين نشسته است!.

1531: «ريچارد روز» كه در صدد مسموم كردن يك اسقف مسيحيان بر آمده بود باقرار داده شدن در ديك پر از آب و جوشاندن آن اعدام شد!.

1762: انگليسي ها جزيره گرانادا دركارائيب را از چنگ فرانسويان خارج كردندو صاحب آن شدند.

1955: وينستون چرچيل كه پس از ملي شدن نفت ايران نخست وزير انگلستان شده بود و همه تلاش خود را بكار برده بود تا حكومت دكتر مصدق را براندازد و براي اين منظور ديدارهاي طولاني از آمريكا بعمل آورده بود دو سال پس از برکناري مصدق در کودتاي

انگليسي - امريکايي 28 مرداد، چون خطر ديگري انگلستان را تهديد نمي کرد در اين روز كناره گيري كرد و جاي خود را به « انتوني ايدن » داد.

2004: دولت سعودي با استفاده از تجربه هاي 15 سال گذشته تصميم به نزديك شدن به قدرت شرق ( چين ) گرفت و در جريان تلاش خود براي عضويت در سازمان بين المللي تجارت، با اين دولت چند قرار داد اقتصادي امضاء كرد كه رويداد مهم تازه اي است.

2004: چين در يك قدرت نمايي تازه دستور داد كه با اتباع آمريكا عمل متقابل به مثل شود و از آنان هنگام ورود به قلمرو چين انگشت نگاري ، عكسبرداري و احيانا مصاحبه بعمل آيد و اين تصميم شامل ديپلماتهاي آمريكا كه سفر غير سياسي به چين مي كنند نيز خواهد بود.

2004: پارلمان صربستان ( در كنترل ملي گرايان ) در يك اقدام كم سابقه با اكثريت 141 راي در برابر 35 راي تصويب كرد كه به ميلوشويچ و 20 صرب ديگر كه در بازداشت دادگاه بين المللي در لاهه هستند حقوق و مزايا داده شود و هزينه دفاع قضايي از آنان را دولت برعهده بگيرد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------