تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 19 تیر



525پیش ازمیلاد:در تابستان سال 525 پيش از ميلاد، و طبق محاسبات تقويم نويسان بر پايه نوشته هاي هرودت و ساير مورخان باستان نگار؛ ژوئيه اين سال (چنين ماهي در دو هزار 534 سال پيش)، يك سپاه چهل هزار نفري ايران كه از سوي كامبيز دوم (کامبوزيا = كمبوجيا = کمبوجیه، پسر و جانشين كوروش بزرگ) مامور شناخت و تصرف مناطق جنوبي ليبي و ضميمه ساختن آنها به متصرفات ایران در مصر شده بود در غرب صحراي مصر و در منطقه واحه سيوا گرفتار توفان شن شد و در زير شن مدفون گرديد كه فصلي از تاريخ قرون قديم تحت عنوان «سپاه گمشده پارسيان» را تشكيل مي دهد. در سالهاي اخير باستان شناسان موفق به يافتن آثاري از اين سپاه شده اند و تلاش در اين زمينه ادامه دارد. باستانشناسان با يافتن محل مدفون شدن سپاه گمشده ايران و به دست آوردن سپر، نيزه، شمشير، جنجر، كمان، زره، كلاه خود، نيم تنه چرمي و كورسلت (زيرپوش نظامي ـ كورست مردانه) و ...، بر اين باورند كه خواهند توانست بر تجهيزات و پيشرفت صنايع نظامي ايران باستان عميقا دست يابند. به علاوه، از طريق آزمايش «دي. ان.ا.» و تشخيص نژاد بدانند كه آيا ارتش ايران آن زمان از سرباز خارجي (مرسنر) استفاده مي كرده و يا اين كه همه نظاميان از اقوام ايراني بودند. به نوشته باستان نگاران (برپایه طرز قرار گرفتن اشیاء و استخوانهای مکشوفه در محل)، اين سپاه ايراني در بامداد و هنگامي که افراد آن سرگرم صرف صبحانه بودند با توفان عظيم شن رو به رو شده بود. فرمانده سپاه پس از آغاز توفان شن پيکي را روانه «تبس» کرده بود تا کامبيز را از ماوقع آگاه سازد و علت تاخير را بيان دارد. افراد کمکي اعزامي از «تبس» نتوانستند از تلاش خود نتيجه بگيرند و از سپاه گمشده اثري بيابند.

 

138م:هادريان (پابليوس آدريانوس) امپراتور روم پس از 21 سال حكومت دهم ژوئيه سال 138 ميلادي درگذشت كه جسد او، سال بعد به شهر رم انتقال يافت و دفن شد. هادريان پانزده سال پيش از آن (سال 123 ميلادي) پا به شرق مديترانه گذارده بود كه خسرو، شاه اشكاني ايران با سپاهي گران به جنگ او شتافت. دو ارتش در كنار رود فرات شمالي (تركيه امروز) به هم رسيدند ولي هادريان به خسرو پيام فرستاد كه براي جنگيدن نيامده است بلكه مي خواهد كه اختلاف نظرهاي دو امپراتوري از راه مذاكره و با امضاي قرارداد حل شود. خسرو پيشنهاد او را پذيرفت و مذاكرات مستقيم طرفين به امضاي قرارداد صلح و دوستي مورخ دهم ژوئيه 123 ميلادي انجاميد. هادريان پس از آسوده ساختن خيال خود از شرق، متوجه حل مسائل روم در اروپا شد. وي براي جلوگيري از حمله و هجوم اسكاتلندي ها به انگلستان ( اينگلند - آن زمان از متعلقات امپراتوري روم)، يك ديوار عرضي طولاني در بريتانيا كشيد كه بعضي قسمتهاي آن باقي مانده و به ديوار هادريان معروف است. بريتانيا از زمان سزار (نيمه دوم سده يكم پيش از ميلاد) غربي ترين بخش امپراتوري روم بود.

 

هادريان و ديواري كه در نيمه اول قرن دوم ميلادي براي جلوگيري از حمله اسكاتلندي ها ، از «هاوستد» تا « نورتمبرلند » در خاك انگلستان ساخت


302م:دهم ژوئيه سال 302 ميلادي «نرسي» شاه وقت ايران از سلسله ساساني پس از اين كه شنيد يك واحد از ارتش ايران مورد شبيخون رومي ها قرار گرفته و متحمل تلفات شده از فرط اندوه بيمار شد و همان روز بعد از ده سال پادشاهي به سود پسرش هرمز كناره گيري كرد، اما هرمز تا روزي كه پدر زنده بود عنوان «شاه» بر خود ننهاد. نرسي قبلا ارتش روم به فرماندهي گالريوس را در منطقه فرات شمالي (محلي ميان جنوب غربي ترکيه و شمال سوريه امروز) شكست و فراري داده بود و چون پيش بيني حمله مجدد را تا سالها نمي كرد، نيمي از ارتش را روانه شمالشرقي كشور كرده بود كه گالريوس از فرصت استفاده کرده به سپاه ايران مستقر در جنوب ترکيه امروز ( نه چندان دور از شمال عراق کنوني) شبيخون زده و تلفات وارد ساخته بود. اختلاف ايران و روم در زمان نرسي بر سر ارمنستان بود.


1341ش:طبق گزارش هايي كه بعدا به صورت پراكنده انتشار يافت در جلسه 19 تيرماه سال 1341 شوراي وزيران كه با حضور شاه تشكيل شده بود دكتر علي اميني نخست وزير وقت و شاه بر سر بودجه ارتش در برابر هم قرار گرفتند و دلايل يكديگر را در اين زمينه با صراحت رد كردند كه از آن، در محافل پايتخت به عنوان مشاجره لفظي ياد شد. اين، در حالي بود كه فشار مخالفان داخلي بر دكتر اميني شدت يافته بود و اميني از دريافت وام از اروپائيان و كمك اقتصادي از آمريكا هم مايوش شده بود. معما در اينجاست كه چرا غرب به ويژه آمريكا كه كمك كرده بود اميني روي كار آيد و دست به اصلاحاتي بزند كه انجام آنها مانع گسترش افكار سوسياليستي در ايران شود به وعده كمك مالي به او وفا نكرده بودند. به علاوه، چرا اميني با تقويت بنيه ارتش كه مورد نظر آمريكا بود مخالفت مي كرد؟.

 

علي اميني

 

1930م:آرتور کونان دويل Arthur Conan Doyle داستان نگار انگليسي و خالق داستان معروف "شرلاک هلمز" هفتم ژوئيه 1930 در ساسکس انگلستان در 71 سالگي درگذشت. وي در عين حال يک Spiritist بود. دويل موفق به دريافت لقب "سرSir" شده بود. دويل مي گفت که با ارواح تماس دارد. او که 60 کتاب تاليف کرده است از بيماري قلبي درگذشت.

 

Arthur Conan Doyle

 

1962م:دهم ژوئيه 1962 " تلستار Telstar" (تلستار ـ 1) نخستين ماهواره مخابراتي به فضا پرتاب شد. با قرارگرفتن اين ماهواره در مدار زمين، از طریق آن (رله) امواج هر فرستنده تلويزيوني كه تا آن زمان منحصر به پوشش منطقه محدودي از سطح کره زمين بود همانند راديوهاي موج كوتاه به سراسر جهان رسيدند و برنامه هاي تلويزيوني نيز جهاني شدند. با جهانی شدن برنامه های تلويزيونی، از اين زمان از تلويزيون بيش از گذشته به صورت يک وسيله پيشبرد سياست و جنگ سرد استفاده شده است. ماهواره ای شدن برنامه های تلويزيونی درعين حال هزينه ارسال اين برنامه ها را که قبلا مستلزم داشتن فرستنده مستقل و تشکیلات مفصل بود کاهش داد. کابلی شدن ارسال برنامه های تلويزيونی از آغاز دهه 1980 کار را بازهم آسانتر ساخت و هزينه را پايين تر آورد و از دهه آخر قرن بيستم دهه یکم قرن 21 و اينترنتی شدن عکس متحرک = ويديو (مولتی ميديا) بر آسانی کار و ارزانی آن وسيعا افزوده شده و کارتلويزيون را عملا شخصی (فردی) ساخته و از انحصار خارج کرده است. با استفاده نرم افزار اینک هرکش می تواند به صورت آنلاین روزنامه، رادیو و تلویزیون داشته باشد و در اینترنت قراردهد و سرچ انجین ها که به تدریج دارند حربه ای در دست دولتها و زمینه ساز سیاست ها می شوند مطالب آنها را نقل می کنند. تعرض و دفاع اینترنتی اینک به صورت یک مشغله بزرگ دولتها درآمده است و توجه به آن اینک بیش از ساخت موشک و ناوهواپیمابر شده است. در این تعرض و دفاع برای نخستین بار پس از ساخت پیدایش توپ و تفنک، قدرت و ابتکار از دست غرب خارج شده است. در دومین هفته ژوئیه 2009 بود که جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی) توانست نظم و سرعت ارتباطات اینترنتی آمریکارا که خود سازنده اینترنت بوده است مختل کند ازجمله ارتباطات وزارت دفاع آمریکارا.

 

Telstar - 1


1889م:سه خبرنگار فعال در بورس نيويورك و درعين حال معامله گر سهام به نامهاي ادوارد جونزEdward Jones ، چارلز دوCharles Dow ، و چارلز برگسترسر Charles Bergstresser با هدف رسانيدن تغييرات روزانه سهام به همگان، از هشتم ژوئيه سال 1889 بولتن خبري خود را به صورت روزنامه منتشر كردند. بولتن آنان به نام نيوزلتر بورس سهام از سال 1882 در هر بعدازظهر براي مشتريان بورس ارسال مي شد. اين سه تن براي ادامه كار خود شركت «دو ـ جونز و شريك» را تاسيس كردند. آنان ضمن انتشار اخبار بورس در روزنامه خود كه بعدا «وال استريت جرنال» نام گرفته بود؛ به منظور سهولت مطالعه و آساني درك، براي سهام يك شاخص به وجود آوردند كه به نام خودشان «دو ـ جونز» معروف شده و باقي مانده است.

 

1925م:دولت شوروي دهم ژوئيه سال 1925خبرگزاري Telegraph Agency of Soviet Union _ تاس TASSرا تاسيس كرد تا انحصار خبررساني را از دست غرب (به زبان كرملين وقت: امپریالیست ـ كاپيتاليستهاي غارتگر) خارج سازد و جهانيان را از زوال و انحطاط در کشورهای با نظام کاپیتالیستی، واقعیت رویدادها و نیز پيشرفتهاي سوسياليسم آگاه گرداند.

طبق اعلاميه رسمي تاسيس تاس در ژوئيه 1925، هدف از ايجاد اين خبرگزاري خنثي كردن گزارشهاي دستچين شده و تبليغي خبرگزاري هاي غرب و نيز رسانيدن اخبار فعاليتها و پيشرفتهاي شوروي و كمونيست هاي جهان به ملل ديگر بود كه خبرگزاري هاي غرب متهم شده بودند كه آنها را از قلم مي اندازند. سران كرملين در آن زمان غافل از اين بودند كه براي روزنامه نگاري كردن به «روزنامه نگار» نياز است و تنها با پول، شعار، تئوري حزبي و تاسیس مدرسه روزنامه نگاری نمي توان «روزنامه نگار» مورد نظر توليد كرد.

 

لنين، زماني که پراودا را اديت نهايي مي کرد


1509م:«ژان كالون Calvin» رفورميست پروتستان دهم ژوئيه سال 1509 در فرانسه به دنيا آمد و 55 سال عمر كرد. وي همانند «لوتر» -- يكي ديگر از بانيان پروتستانيسم تاكيد بر سادگي تشريفات مذهبي داشت، به علاوه خواهان رعايت دستورهاي مذهبي در كسب و كار بود و كاپيتاليسم را به شرط وارد نشدن به استثمار مي پذيرفت. لوتر و کالون، هر دو، با تشريفاتي كه پاپ ها در طول زمان برقرار كرده بودند مخالف بودند و آنها را زائد مي دانستند و ازدواج كردن كشيشها را امري خلاف دين نمي دانستند. لوتر آلماني بود.

 

کالون

 

1540م:هر سال چند بار عكس هنري هشتم پادشاه قرن 16 انگلستان، و هر دفعه به مناسبت سالگرد يكي از ازدواجهاي شش گانه اش و يا گردن زدن و سر به نيست كردن برخي از آنان به جاي طلاق گفتن، و عكس همسرانش كه در بالا ديده مي شود در رسانه ها انتشار مي يابد، و نهم ژوئيه دوباره اين عكس چاپ شده بود كه مصادف با سالگرد طلاق چهارمين همسر هنري هشتم « آن كليوز » بود كه 9 ژوئيه سال1540 مطلقه شده بود.

اين بار هنري متوسل به وارد آوردن اتهام عدم وفاداري كه مجازاتش گردن زده شدن بود نشده بود زيرا كليساي انگلستان را از دستگاه پاپ جدا ساخته و خود رئيس آن شده بود و نام « كليساي انگلستان » به آن داده بود و ديگر كسي نبود كه او را به خاطر طلاق و ازدواج مجدد كه در مذهب كاتوليك منع شده است تكفير كند.

 

 چهارمين طلاق هنري هشتم

 

1584م:دهم ژوئيه 1584 ويليام اورانژ (ويليام آرام) كه با تلاش فراوان استقلال وطنش هلند را تامين كرده بود و آن را از زير سلطه طولاني اسپانيا خارج ساخته و حاضر نشده بود با فيليپ دوم پادشاه اسپانيا كه توانمند ترين مرد روي كره زمين بود سازش كند با اصابت گلوله كشته شد. نقشه اين قتل را فيليپ دوم طرح كرده بود كه به دست «بالاتازار گرارد» انجام گرفت. هنوز جاي يكي از گلوله در ديوار ساختمان ديده مي شود و مردم به تماشاي آن مي روند.

 

ويليام اورانژ

 

1851م:دهم ژوئيه سالروز در گذشت لوئي ژاك داگرLouis Jacques M. Daguerre پدر ليتوگرافي (گراور= پليتplate) و چاپ بادوام عكس است كه به «داگرو تايپ Daguerreotype» معروف شده است . وي كه بسال 1851 فوت شد دومين پيشتاز فن عكاسي در فرانسه و جهان است.

داگر موفق شده بود در سال 1839 بر بشقاب مسي كه پوششي از ملح نقره داشت با تابانيدن نور، عكس چاپ كند و از اين طريقه چاپ عكس كه دوام دارد و به مرور زمان محو نمي شود بعدا در گراور سازي (ليتو گرافي Lithography) استفاده شده است.

 

Daguerre

 

1953م:«بريا Beria» مرد مقتدر شوروي و سالها رئيس پليس مخفي (چكا) اين كشور دهم ژوئيه 1953 بركنار و بازداشت شد. اتهام او و شش تن ديگر «توطئه» اعلام شده بود كه در دسامبر همين سال پس از محاكمه مخفيانه اعدام شدند.

دستگيري بريا چهار ماه پس از درگذشت ناگهاني استالين صورت گرفت.

 

بريا


2004م:دولت تركيه به حمايت از تركمانان كركوك پا به ميان گذارد و بر ابعاد مسئله عراق افزود. اين دولت 9 ژوئيه 2004 مدعي شد كه كردها حق ندارند منطقه نفتخيز کرکوک را كه پس از سلجوقيان محل سكونت تركمانان بوده يك منطقه كرد نشين بخوانند و براي سکونت کردن، روانه آنجا شوند و عرب ها برانند.

تركيه (عثماني) تا زمان نادرشاه افشار هم همين فشار را به ايران وارد مي آورد كه سليمانيه يك منطقه تركمان نشين است و نبايد در قلمرو ايران قرار داشته باشد و بالاخره بر سر آن با نادر شاه به توافق رسيد كه سليمانيه در قلمرو عثماني و ايروان از آن ايران باشد و دو طرف، ديگر ادعايي بر اين دو منطقه نداشته باشند.

 

2004م:مبارزات انتخاباتي آمريكا 8 ژوئيه 2004 به ايالت فلوريدا كشانده شد و جان كري و نامزد معاونت او جان ادواردز ـ هردو سناتور ـ در فلوريدا دست به تبليغات زدند و زخم كهنه انتخابات گذشته( نوامبر 2000 ) را باز كردند كه ديوان عالي امريكا با ندادن اجازه به دوباره خواندن اوراق پانچ شده راي كه بعضي از آنها قابل شمارش توسط ماشين نبودند باعث پيروزي جورج بوش شده بود.

 

انتخابات سال 2000 فلوريدا

 

2004م:داستان «واصف علي حسون» سرجوخه سپاه كماندوهاي دريابرد( مرين) آمريكا كه در عراق ماموريت ترجمه از عربي به انگليسي و بالعكس را داشت و بيستم ژوئن 2004 پس از ترك پايگاه خود ناپديد شده بود بي شباهت به يك فيلم سينمايي تخيلي نيست.

نخست اعلام كردند اين فرد 24 ساله كه پنج سال پيش از زادگاه خود شهر طرابلس لبنان به آمريكا مهاجرت ، در ايالت يوتا با يك تبعه آمريكا ازدواج و به استخدام سپاه كماندوهاي دريابرد درآمده است توسط يك زن عرب اغفال و به دام مبارزان افتاده است.

بعدا گفتند كه واصف علي كه هنوز مانند بسياري از نظاميان آمريكايي در عراق تابعيت آن كشور را ندارد بدون اجازه، پايگاهش را ترك كرده و يك سرباز فراري محسوب مي شود.

 

واصف علي و مادرش

 

1897: نيروهاي فرانسه قسمتي از سودان را اشغال كردند.

1940: با حمله دهها هواپيماي آلماني به خاك انگلستان « نبرد بريتانيا » آغاز شد كه سرفصلي است با همين عنوان در تاريخ .

1964: موئيس چومبهMoise Tshombe كه در طول چهار سال عامل توطئه خارجيان بر ضد تماميت كنگو بود، نخست وزير اين كشور شد !.

1973: جزاير باهاما مستعمره انگلستان به صورت يك كشور استقلال يافت.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------