بيماري‌هاي فصل سرد



 

 

بیماری

 

 

 

جام جم آنلاين: اگرچه اين روزها همه جا صحبت از آلودگي هوا و تاثير آن بر سلامت شهروندان است، اما با توجه به كاهش ميزان دما و سرد شدن روزافزون آن، بايد مراقب بيماري‌هاي فصل سرد هم باشيم. در اين نوشتار به مهم‌ترين بيماري‌هاي شايع فصل سرما و چگونگي در امان ماندن از ابتلاي آنها اشاره مي‌كنيم.

گلودرد

گلودرد يكي از مشكلات شايع اين فصل است. مشكلي كه اغلب پس از عفونتي ويروسي به وجود مي‌آيد. شواهد نشان مي‌دهد تغيير درجه حرارت هوا، مانند رفتن از محيط گرم داخل خانه به فضاي سرد بيرون، مي‌تواند گلو را تحريك كرده و روي آن تاثير بگذارد.

اما يك راه ساده و سريع براي بهبود گلودرد وجود دارد؛ استفاده از آب نمك ولرم و چرخاندن آن در گلو. اين كار عفونت را درمان نمي‌كند، اما خاصيتي ضدالتهابي دارد و اثري آرام‌بخش بر جاي مي‌گذارد. ضمنا فراموش نكنيد كه به‌هيچ‌وجه به طور خودسرانه آنتي‌بيوتيك مصرف نكنيد.

آسم

هواي سرد يكي از دلايل تشديد علائم آسم مانند خس‌خس سينه و تنگي‌نفس است. به همين دليل افراد مبتلا به آسم بايد در فصل سرما بيشتر مراقب سلامت خود باشند.

بهتر است بيماران آسمي در روزهايي كه هوا بسيار سرد است و باد مي‌وزد در فضاي بسته بمانند، اما اگر مجبور به ترك منزل شديد نيز بهتر است از شالي استفاده كنيد كه جلوي دهان و بيني را بپوشاند. همچنين در اين روزها بيشتر از قبل به استفاده منظم از داروهاي خود دقت كنيد.

مفاصل دردناك

بسياري از افراد در روزهاي سرد سال از تشديد درد مفاصل شكايت دارند. در اين شرايط بايد ابتدا به پزشك مراجعه كرده تا احتمال ابتلا به بيماري‌هاي مختلف بررسي شود. البته برخي افراد هم در طول فصل پاييز و زمستان افسردگي پيدا كرده و همين مساله باعث احساس بيشتر درد مي‌شود. ورزش ملايم روزانه مي‌تواند شرايط جسمي و ذهني اين گروه را بهبود بخشد. البته بايد دقت داشت ورزش‌هايي مناسب با بيماري در نظر گرفته شود.

دستان و انگشتان سرد

پديده رينود مشكلي شايع است؛ مشكلي كه باعث تغيير رنگ و دردناك شدن انگشتان دست‌ها و پاها مي‌شود. انگشتان در اين بيماري سفيد شده و سپس كبود و قرمز مي‌شوند. اين نشانه‌اي از ضعف گردش خون در رگ‌هاي كوچك خوني دست و پاست. در موارد شديد، درمان مي‌تواند به اين افراد كمك كند، اما معمولا اكثر افراد با اين شرايط و نشانه‌ها زندگي را ادامه مي‌دهند.

براي اين كه بتوانيم تا حدي شرايط را بهبود بخشيم، بهتر است در اين روزها سيگار نكشيده و مواد حاوي كافئين ننوشيد؛ زيرا هر دوي اين موارد علائم را بدتر مي‌كند. همچنين فراموش نكنيد هميشه دستكش و جورابي گرم پوشيده و از كفشي مناسب آب و هواي سرد استفاده كنيد.

خشكي پوست

خشكي پوست مشكلي شايع است كه در اين روزهاي سال، وقتي رطوبت هوا كاهش مي‌يابد، بدتر نيز مي‌شود. به همين دليل مرطوب نگه‌داشتن پوست در روزهاي سرد ضروري است. برخلاف باور عموم كرم‌هاي مرطوب‌كننده، توسط پوست جذب نمي‌شوند. آنها تنها به عنوان محافظ براي جلوگيري از تبخير رطوبت طبيعي پوست عمل مي‌كنند. بنابراين بهترين زمان استفاده از چنين كرم‌هايي بعد از استحمام است كه پوست رطوبت كافي دارد.

آنفلوآنزا

آنفلوآنزاي فصلي يكي ديگر از مشكلات فصل سرماست. افراد بالاي 65 سال و كساني كه بيماري‌هاي زمينه‌اي طولاني‌مدت مانند ديابت و بيماري‌هاي كليوي دارند، بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماري هستند، اما براي اين كه از ابتلا به آنفلوآنزا پيشگيري كنيد، به موقع به پزشك مراجعه كرده و از دستورهاي او پيروي كنيد. بخصوص اگر احتمال ابتلا به آنفلوآنزا براي شما بيشتر از ديگران است، قبل از بروز بيماري با پزشك خود در اين مورد مشورت كنيد.

سرماخوردگي

سرماخوردگي از شايع‌ترين مشكلاتي است كه در هواي سرد ممكن است براي هر كسي پيش آيد. هر فردي در طول زندگي حتما اين شرايط را حداقل يك بار تجربه كرده است، اما كارهايي هم مي‌شود انجام داد تا احتمال ابتلا به سرماخوردگي كاهش يابد. به عنوان مثال، شستن مرتب و مناسب دست‌ها يكي از راه‌هاي مقابله با اين بيماري است. با اين كار ساده تمام آلودگي‌هايي كه از سطوح مختلف به دست ما منتقل شده باشد از بين مي‌رود. همچنين به ياد داشته باشيد، تمام وسايل موجود در خانه را بخصوص هنگامي كه يكي از اعضاي خانواده بيمار شده است، تميز نگه داريد. نكته‌اي كه خوب است به آن توجه شود، اين است كه هنگام بيماري به جاي استفاده از دستمال‌هاي پارچه‌اي از دستمال كاغذي يك بار مصرف استفاده كنيد تا احتمال آلوده شدن كاهش يابد..../تحلیل:جام جم

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------