زخم پای دیابتی در کودکان (علل ,عوارض و راه کارها)



خلاصه یک تحقیق در بابت زخم پای دیابتی در کودکان

در این این مقاله به بررسی دانش و درک والدین از مراقبت از پای کودک مبتلا به دیابت (نوع I) پرداخته ایم. از 30 والدین کودکان دیابتی در چهار کلینیک سرپایی درمان زخم خواسته شد تا یک پرسشنامه را تکمیل کنند. فقدان آشکاری از دانش والدین در مورد مراقبت از پای کودکان دیابتی وجود داشت. تنها 40 درصد از کودکان از زمان تشخیص، پای خود را توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی معاینه کرده بودند.

 

زخم پای دیابتی در کودکان,زخم پای دیابتی,زخم پای کودکان

زخم پای دیابتی در کودکان

 

تنها شصت و سه درصد از خانواده ها تا به حال توصیه های مراقبت از پا در بیماران مبتلا به دیابت دریافت کرده اند، که با نتایج مطالعه بارنت و همکاران در سال 1995 مطابقت دارد. باید بر آموزش مراقبت از پا تاکید بیشتری شود و اگر قرار است از زخم پا و قطع اندام در زندگی بعدی پیشگیری شود، معاینه منظم پا ضروری است.

 

اگر به تازگی دیابت کودک شما تشخیص داده است، ممکن است آنقدرها هم که فکر می کنید بد نباشد. بچه‌ها می‌توانند به خوبی سازگار شوند، به شرطی که والدین به خوبی آگاه باشند و به آنها کمک کنند تا در طول مسیر خود را تطبیق دهند. با این حال، تغییرات مهمی در شیوه زندگی وجود دارد، و ما به شما نکاتی را در مورد ایمن و سالم نگه داشتن فرزند دیابتی خود ارائه خواهیم داد.

 

ابتدا، زخم پای دیابتی چیست؟

به گفته APMA (https://www.apma.org/)، "زخم پای دیابتی یک زخم یا زخم باز است که تقریباً در 15 درصد از بیماران دیابتی ایجاد می شود و معمولاً در پایین پا قرار دارد." برای برخی از دیابتی ها، سطوح بالای قند خون کنترل نشده می تواند به اعصاب آسیب برساند. آسیب عصبی معمولاً در پا و کف پاها اتفاق می افتد که منجر به از دست دادن حس (نوروپاتی دیابتی)، گردش خون ضعیف و بهبودی آهسته ی زخم می شود. به همین دلیل است که حتی یک بریدگی یا تاول کوچک می تواند به زخمی تبدیل شود که به سختی التیام می یابد.

 

علل زخم پای دیابتی در کودکان,عوارض زخم پای دیابتی در کودکان,درمان زخم پای دیابتی در کودکان

درمان زخم پای دیابتی در کودکان

 

اقدامات پیشگیرانه چیست؟

یک سبک زندگی سالم از جمله غذای مغذی و فعالیت بدنی منظم داشته باشید.

پایین نگه داشتن سطح قند خون و کاهش قند مصرفی برای عملکرد مناسب انسولین مفید است.

 

با آزمایش قند و مصرف داروی منظم، سطح قند خون را مناسب نگه دارید.

 

نه تنها کودک شما به صورت روزانه احساس بهتری می کند، بلکه از عوارض بعدی نیز جلوگیری می کند.

 

کفش مناسب بپوشید.

بچه ها همیشه باید کفش هایی با اندازه درست بپوشند، نه کفش هایی که خیلی تنگ یا خیلی بزرگ هستند. این باعث مشکلات پا مانند تاول، میخچه و پینه و همچنین خطر آسیب ناشی از زمین خوردن می شود.

 

منبع مطلب : درمان زخم دیابتی نیلسار

هر روز پای آنها را چک کنید.

 

گاهی اوقات، اولین علامت نوروپاتی دیابتی، بریدگی یا خراشی است که بهبود نمی یابد. هر گونه زخم را به سرعت درمان کنید و بهداشت پا را در اولویت قرار دهید.

 

اطمینان حاصل کنید که کودک خود را به ویزیت های سالانه پا و پا ببرید تا پزشکان ما بتوانند پاهای آنها را ایمن و سالم نگه دارند.

 

برای کودکانی که از دست دادن حس و گردش خون ضعیفی دارند، اگر همیشه کفش بپوشند و حداقل یک بار در روز پاهای خود را چک کنند، ایمن‌تر است.

 

مشکلات پا در افراد مبتلا به دیابت معمولاً با حفظ سطح قند خون در محدوده قند خون هدف و با استفاده از دارو، جراحی و سایر شیوه ها، درمان می شود.

 

عوارض دیابت در کودکان

هنگامی که مشکلات پا ایجاد می شود، این مشکلات نیاز به درمان فوری دارند تا عوارض جدی ایجاد نشود. حتی مشکلاتی که جزئی به نظر می رسند - مانند پینه، تاول، ترک خوردگی یا لایه برداری پوست و پای ورزشکار - باید توسط پزشک بررسی شوند. این مشکلات اغلب در نتیجه کاهش حساسیت در پاها اتفاق می‌افتند و اگر علت (کفش‌های نامناسب، تحمل وزن بیش از حد یا خشکی پوست) شناسایی و درمان نشود، ممکن است مقدمه ای بر عفونت‌های جدی‌تر یا زخم‌های پا باشند.

 

پس از به وجود آمدن زخم پا، تا زمانی که تحمل وزن روی ناحیه ی زخم ادامه داشته باشد، بهبود نمی یابد. مگر اینکه زخم پای شما عفونی باشد، پزشک ممکن است برای کمک به بهبود زخم، پای شما را گچ بگیرد. حفظ وزن و برداشتن فشار از پای زخمی بسیار مهم است.

 

حتی زمانی که در خانه هستید، مراقب باشید که از آن پا خودداری کنید. کفش‌های بالشتک‌دار، درج‌های ارتز، تکیه‌گاه با عصا یا عصا، و در موارد شدید صندلی چرخدار و کاهش وزن و فشار روی پاها استفاده شود. عفونت پا باید با آنتی بیوتیک درمان شود.

 

اگر زخم یا عفونت شدید شود و بافت پا بمیرد ( اصطلاحاً قانقاریا گفته می‌شود )، ممکن است یک یا چند انگشت پا، قسمتی یا تمام پا و گاهی اوقات بخشی از پا برداشته شود (آمپوتاسیون پا).

 

ناهنجاری‌های استخوان و مفاصل می‌توانند روی پا ایجاد شوند، مانند ناهنجاری‌های مفصل انگشتان پا یا پای شارکو. گاهی اوقات ممکن است برای برداشتن استخوانی که از فرم خود خارج شده است، نیاز به جراحی باشد. 

 

همه افراد مبتلا به دیابت باید به طور مرتب پای خود را برای مشکلات بررسی کنند. معاینات منظم پا توسط متخصصان زخم نیز مهم است.



بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024