لیست مکان های گردشگری و زیارتی در سفر به عراق



لیست مکان های گردشگری و زیارتی در سفر به عراق

 

عراق یکی از کشور‌های مهم تاریخی و مذهبی است که در کنار قبور مطهر ائمه و دیگر شخصیت‌های بزرگ اسلامی، آثار و مکان تاریخیِ مهمی را در خود جای داده است. از این رو، سالانه مسافران زیادی به قصد زیارت و بازدید این اماکن، به عراق سفر می‌کنند؛ در این میان، اغلب زائران با تور کربلا به سرزمین عتبات عالیات سفر می‌کنند. در این مطلب، به معرفی مکان‌های گردشگری، زیارتی و بازار‌های عراق می‌پردازیم؛ هم مکان‌هایی که معمولاً زائران کربلا از آنجا بازدید می‌کنند و هم جاهایی که از وجود آنها در عراق، بی‌خبرید!

 

آرامگاه شخصیت‌های بزرگ تاریخی

از نجف تا کربلا، کاظمین و سامرا، مرقد افراد بزرگی قرار دارد که در تاریخ جهان نقش مهمی داشته‌اند. حرم مطهر امیرالمومنین (ع) در نجف، حرم امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) در کربلا، حرم امام کاظم (ع) و امام جواد (ع) در کاظمین و حرم امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) در سامرا، مهم‌ترین اماکن زیارتی عراق محسوب می‌شوند.

 

در کنار این شخصیت‌ها، امامزادگان بزرگی همچون سیدابراهیم غمر در کوفه و سیدمحمد در مسیر کاظمین ‌سامرا به خاک سپرده‌ شده‌اند. ابراهیم الغمر، نواده امام حسن مجتبی (ع) است و سیدمحمد نیز، فرزند امام هادی (ع) است که از احترام ویژه‌ای نزد مردم عراق برخوردار است.

 

همچنین در کوفه مرقد یاران باوفای امام حسین (ع)، یعنی هانی بن عروه، مسلم بن عقیل، مختار ثقفی و میثم تمار قرار گرفته است. کمی آن طرف‌تر در نجف، قبرستان وادی‌السلام واقع شده است. قبرستانی که با بیش از ۶ میلیون نفر مدفون در آن، به‌عنوان بزرگترین قبرستان جهان شناخته می‌شود. در این قبرستان، آرامگاهی منسوب به حضرت هود و صالح (ع) است و همچنین قبر شخصیت‌های تاریخی همچون رئیسعلی دلواری و قاضی طباطبایی قرار گرفته است.

 

طفلان مسلم، کمیل بن زیاد، حر بن زیاد ریاحی، سلمان فارسی، حبیب بن مظاهر، اثیب یمانی و امیرکبیر نیز شخصیت‌های شناخته‌شده و مهمِ تاریخی هستد که مرقد مطهر آنها در عراق قرار گرفته است.

 

مسجد کوفه

مسجد کوفه

 

مسجد کوفه، به‌عنوان یکی از ۴ مسجد مهم جهان، نزد شیعه از جایگاه بسیار ویژه‌‌ای برخوردار است. درباره عظمت این مسجد، سخن‌ها بسیار است؛ از محل نماز و عبادت پیامبران و امامان گرفته تا محل سجده فرشتگان و محشور شدن ۷۰ هزار نفر از این مسجد. مقام‌های منسوب به برخی امامان و پیامبر، شاهد مثالی برای حضور این افراد در این مسجد است.

 

مهم‌تر آنکه، این مسجد محل قضاوت امیرالمومنین (ع) و مصلای حضرت مهدی (عج) است. جایی است که حضرت امیر (ع)، در محراب منسوب به ایشان، ضربت شمشیر خوردند.

 

در کنار این موارد، داستان‌هایی از این مسجد روایت شده است که جزو اسرار مسجد کوفه به شمار می‌رود. از جریان باب الثعبان و اثبات جانشینی آن حضرت تا داستان کشتی حضرت نوح و معجزه حضرت امیر در دکه‌القضا.

 

همچنین اعمالی بر این مسجد آمده است و روایات نشان می‌دهد که خواندن نماز در مسجد کوفه، فضیلت بسیار والایی دارد. علاوه ‌براین، مسجد کوفه جزو ۴ محلی است که مسافران می‌توانند نماز‌های واجب خود را کامل بخوانند.

 

مسجد سهله

مسجد سهله

 

یکی دیگر از مساجد مهم شیعیان، مسجد سهله است. مسجدی که در فاصله دو کیلومتری ‌‌شمال‌غربی مسجد کوفه قرار گرفته است و بنابه نقلی از حضرت امیر (ع)، جایگاه آن، هم‌رده با مسجد کوفه یاد شده است.

 

روایت است که این مسجد، عبادتگاه پیامبران و حتی فرشتگان است و هر کس بین دو نماز مغرب و عشا، دو رکعت نماز در مسجد سهله بخواند، خداوند از مشکلش، گره‌گشایی کرده و اندوهش را برطرف می‌کند.

 

همچنین از علامه بحرالعلوم نقل شده است که امام زمان (عج) را در این مسجد مشاهده کرده‌‌اند. مقام امام زمان (عج)، امام سجاد (ع)، امام صادق (ع) و پیامبرانی چون حضرت ابراهیم، ادریس، خضر، هود و صالح در این مسجد قرار گرفته است و نشان از حضور و عبادت این شخصیت‌های بزرگ در مسجد سهله است.

 

مسجد حنانه

در حد فاصل ۲.۵ کیلومتری از حرم امیرالمومنین (ع)، مسجدی قرار گرفته است که بنابر وقایعی، مشهور است. نقل است که ستونی در این مسجد قرار دارد که پیامبر به آن تکیه می‌دانند و خطبه‌ می‌خواندند و زمانی که قرار شد از آن به بعد، بر روی منبر خطبه‌خوانی کنند، این ستون در فراق حضرت محمد (ص)، ناله سر داده و خم می‌شود. البته خمیدگی این ستون، به جریان عبور پیکر حضرت علی (ع) از کوفه به نجف و عبور از این مسجد نیز، منسوب شده است.

 

همچنین بنابه نظر شیعه، سر مبارک امام حسین (ع) برای مدتی در این مسجد آرام گرفته است و مقامی به‌نام رأس الحسین در این مسجد قرار دارد. عکس سر مبارک امام حسین نیز در این مقام، به‌ تصویر کشیده شده است.

 

قبر حضرت آدم (ع)

یکی از موضوعات بحث‌برانگیز، محل دفن حضرت آدم (ع) است. روایات و شواهدی، نشان می‌دهند که قبر حضرت آدم در نجف اشرف قرار گرفته است.

 

درواقع چنین نقل است که ایشان ابتدا در مکه و در غاری واقع در کوه ابوقبیس دفن شده‌اند و پیکر ایشان، در جریان طوفان نوح، توسط حضرت نوح (ع)، به نجف اشرف منتقل شده است. درواقع بنا به روایاتی، قبر حضرت علی(ع)، در چشم حضرت آدم و در سینه حضرت نوح قرار دارد. عده‌ای شاهد مثال این نقل‌قول‌ها را سلام دادن به حضرت آدم در زیارتنامه امیرالمومنین(ع) می‌دانند.

 

جاهای دیدنی و زیارتی کربلا

در نزدیکی حرم امام حسین (ع)، اماکن مهم تاریخی قرار گرفته است. تل زینبیه در واقعه عاشورا، بلندی یا تپه‌ای بوده‌ که حضرت زینب برای دیدن وقایع جنگ، به آنجا می‌رفته و نظاره‌گر میدان بوده است.

 

در نزدیکی باب القبله حرم سیدالشهدا، خیمه‌گاه امام حسین (ع) قرار گرفته است؛ جایی‌که محل برپایی خیمه‌های سیدالشهدا (ع) و یارانشان بوده و طبق گفته‌ها، تعداد آن ۶۰ عدد بوده است.

 

کف العباس نیز، نام دو مقام در نزدیکی حرم حضرت ابوالفضل (ع) است که بنا بر نقل‌قول‌هایی احتمال داده‌اند، دست‌های آن حضرت در جریان عاشورا، در این محل‌ها قطع شده‌اند.

 

کمی آن طرف، نهر علقمه یا نهر فرات قرار گرفته است. در نزدیکی این رود، مقام امام زمان (عج) واقع شده است؛ همچنین پس‌از عبور از بازار امام صادق (ع)، مقام امام صادق (ع) قرار گرفته است. فلسفه احداث این مقام‌ها، بنا‌به نقل‌قول‌هایی‌ است که می‌گویند این افراد در آن محل‌ها، مدتی اسکان یافته و به نماز و عبادت پرداخته‌اند.

 

دیگر آثار تاریخی

دیگر آثار تاریخی عراق

 

در کنار مکان‌هایی که معرفی شد، اماکن گردشگری دیگری هم در عراق واقع شده است که بیشتر، کسانی از آن دیدن می‌کنند که به‌قصد سیاحت به عراق سفر کرده باشند. ارگ اربیل یکی از آن آثار قدیمی است که ساخت آن به بیش از ۶ هزار سال پیش یعنی در دوران آشوریان برمی‌گردد.

 

طاق کسری یا ایوان مدائن، از آثار مهم تاریخی عراق است که از دوران ساسانیان، بر جای مانده است. یکی از دلایل شهرت این کاخ، داستان فرو ریختن ۱۴ کنگره از این طاق، هنگام تولد پیامبر است.

 

قلعه الاخیضر، از دیگر آثار تاریخی عراق است که در نزدیکی کربلا واقع شده است. قدمت این سازه، به قرن اول و دوم هجری قمری برمی‌گردد.

 

بازار‌های عراق

بازار‌های عراق

 

جمعیت عظیم مسافرانی که همه ساله به عراق سفر می‌کنند، باعث شده است بازار‌های مختلفی در گوشه‌ وکنار شهر‌های عراق به‌خصوص در کربلا و نجف برپا شود.

 

در کربلا، مهم‌ترین و شلوغ‌ترین مرکز خرید، بازار سنتی کربلاست که در اطراف حرم قرار گرفته است. بازاری که برای خرید سوغاتی‌های مشهور عراق‌ مناسب است. مهر، جانماز، شیرینی‌جات و حتی اسباب‌بازی و لباس، عمده محصولات و سوغاتی‌های این بازار را تشکیل می‌دهند.

 

البته برای خرید لباس، پیشنهاد ما مراجعه به بازار‌های خیابان سناتور کربلاست. این خیابان به بازار لباس کربلا معروف است و طرفداران زیادی دارد. از اجناس معمولی گرفته تا برند‌های معتبر و معروف، در این مغازه‌ها و مجتمع‌های تجاری این خیابان یافت می‌شود.

 

بازار امام صادق نیز، یکی دیگر از بازار‌های پرطرفدار کربلاست که در نزدیکی حرم حضرت ابوالفضل (ع) قرار گرفته است. بازاری که برای خرید سوغات کودک و همچنین خرید سوغات ارزان‌قیمت مناسب است.

 

در شهر نجف، بازار بزرگ این شهر، معروف‌ترین مرکز خرید نجف محسوب می‌شود. عقیق نجف، یکی از سوغاتی‌های معروف این شهر است که می‌تواند یکی از گزینه‌های خاص خرید برای آقایان و خانم‌ها باشد. البته در کنار این سوغات، خرید دشداشه، لباس بومی مردان عراقی و برای خانم‌ها، خرید چادر‌ عربی، می‌تواند یک سوغاتی متفاوت و ویژه باشد.

 

سخن آخر

در این مطلب، به معرفی جاذبه‌های تاریخی و مذهبی عراق پرداختیم. در کنار آن، مهم‌ترین مراکز خرید در شهر‌های زیارتی عراق را به شما معرفی کردیم. چه شما به قصد زیارت به این کشور سفر کنید و چه اینکه به سیاحت و گردش بپردازید، نیاز است نسبت به رزرو هتل کربلا و نجف، برای چند روز اسکان خود، اقدام کنید.

 

منبع: رسم زیارت

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024